संस्कृत अव्यय के वाक्य प्रयोग (AVYAYA): Avyay Ke Vakya Prayog संस्कृत

Sanskrit Avyay Ke Vakya Prayog
Sanskrit Avyay Ke Vakya Prayog

तीनों लिंगों में, सभी विभक्तियों और सभी वचनों में जो समान ही रहता है, रूप में परिवर्तन नहीं होता, वह अव्यय होता है।

अव्ययः (पुं) – अव्ययं (न) : (न + वि + इन् + अच् ।) नास्ति व्ययो यस्य.

सदृशं त्रिषु लिङ्गेषु सर्वासु च विभक्तिषु।
वचनेषु च सर्वेषु यन्न व्येति तदव्ययम्॥

अव्यय शब्दों को अपरिवर्तनीय माना जाता है और उनके व्याकरणिक संदर्भ की परवाह किए बिना उनका स्वरूप समान रहता है। वे एक वाक्य में विभिन्न कार्य करते हैं, जिसमें क्रियाओं, विशेषणों या अन्य संज्ञाओं को संशोधित करना शामिल है, और अक्सर समय, निषेध, जोर या पुष्टि जैसी बारीकियों को व्यक्त करने के लिए उपयोग किया जाता है।

  • न (na) – a negation marker, similar to “not” in English.
  • च (ca) – a conjunction meaning “and.”
  • अपि (api) – meaning “also” or “even.”
  • हि (hi) – an emphatic particle, often used to emphasize a point.
  • इति (iti) – meaning “thus” or “in this way.”
  • तु (tu) – a particle used to indicate contrast or emphasis.
  • यदि (yadi) – meaning “if.”
  • किम् (kim) – meaning “what.”

प्रमुख अव्यय और अव्ययों के वाक्य प्रयोग – अव्यय शब्द अर्थ सहित

लगभग सभी बोर्ड परीक्षाओँ और प्रतियोगी परीक्षाओं में अव्यय के वाक्य प्रयोग पूछे जाते है। इसलिए इस पृष्ठ में आपकी परीक्षा को ध्यान में रखते हुए प्रमुख संस्कृत अव्यय और अव्ययों के वाक्य प्रयोग इस प्रकार हैं-

अव्यय शब्दों के अर्थ

अव्यय अर्थ
और
अपि भी
खलु निश्चित रूप से
हि क्योंकि/निश्चित रूप से
तु लेकिन
किल माना जाता है
ननु इसमें कोई शक नहीं
वा या/यह है?
एव वास्तव में
पुनः इसके अतिरिक्त
विना बिना
उच्चैः उच्च
ऋते के अलावा
एवम् इस प्रकार
सह साथ
सार्धं साथ
युगपत् एक साथ
यथा-तथा उदाहरण के लिए….. इसलिए
यावत्-तावत् जब तक…इतना
इति इस प्रकार
यदा-तदा जब….तब
यदि-तर्हि तो…..अगर
साकम् साथ में
नकार
कुत्र कहाँ?
कति कितने?
कुतः कहां से?
किमर्थम् किस कारण के लिए?
कियत् कितना?
इह यहाँ अब
अत्र यहाँ
तत्र वहाँ
सर्वत्र हर जगह
अन्यत्र कहीं
कुत्र कहाँ?
एकत्र एक जगह पर
सदा हमेशा
अन्यथा अन्यथा

अव्यय के वाक्य प्रयोग के उदाहरण

अव्यय वाक्य प्रयोग
द्वे त्रीणि च पञ्चभवति।
अपि अहम् अपि छात्रः।
खलु इह खलु वैद्यकशास्त्रम् अस्ति।
हि जातस्य हि ध्रुवो मृत्युः।
तु अस्माकं गृहम् तु अस्माभिःनिर्मितम्,न अन्येन।
किल इतोऽपि समयः अस्ति किल?
ननु ननु त्रयो दोषाः सन्ति….
वा तत्र आसीत् वा?
एव वसुधा एव कुटुम्बकम्।
पुनः अहम् पुनः सूचयिष्यामि।
विना तत् दिनं शीतलम् आसीत् किन्तु विना मेघम्।
उच्चैः किञ्चित् उच्चैः वदतु।
ऋते संस्कृतात् ऋते आयुर्वेदस्य मूलार्थः न ज्ञायते।
एवम् एवं भवतु।
सह रामेण सह लक्ष्मणम् आगच्छति।
सार्धं रामेण सार्धं लक्ष्मणम् आगच्छति।
युगपत् त्रयोः बालाः युगपत् कोपमापद्यन्ते।
यथा-तथा यथा राजा तथा प्रजा।
यावत्-तावत् यावत् मेघाः सन्ति, तावत् वर्षा भविष्यति।
इति वायुः पित्तं कफः च इति त्रयो दोषाः समासतः।
यदा-तदा यदा मम इच्छा भवति तदा अहं कार्य करोमि।
यदि-तर्हि यदि शिक्षकः अस्ति, तर्हि छात्रः उत्तमं पठति।
साकम् त्वया साकम् अहं गच्छामि।
मम दोषो नास्ति।
कुत्र स कुत्र गच्छति?
कति कति दिनानि सन्ति?
कुतः अभियानार्थं धनं कुतः आगच्छति?
किमर्थम् किमर्थं तत् एवं अभवत्?
कियत् कियत् कालं तिष्ठति?
इह इह जन्मे अस्ति।
अत्र अत्र आगच्छतु।
तत्र तत्र गच्छतु।
सर्वत्र आकाशः सर्वत्र अस्ति।
अन्यत्र विद्यालयः अन्यत्र अस्ति।
कुत्र रामः कुत्र अस्ति?
एकत्र वैद्याः एकत्र उपविशन्ति।
सदा सदाकालं सत्यं वदतु।
अन्यथा अन्यथा बहुकष्टम्।

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